Roszponka

Krew potrzebuje żelaza i witaminy C, a roszponka jest bardzo bogata w te witaminy. Liście nie powinny być pokryte żółtymi plamami, bo to wskazuje na chorobę. Roszponka szybko więdnie, a to powoduje, że traci swoje cenne składniki. Najlepiej spożywać w dzień zakupu lub przechowywać ją w lodówce jedynie dwa dni. Roszponka bardzo szybko traci większość składników. W sezonie kupujmy różne odmiany sałat. Roszponka i cykoria rosną od zimy do wiosny, endywia rośnie od maja do listopada.

Marchew

Zawiera beta-karoten, który zapobiega stanom zapalnym skóry, przyśpiesza wzrost włosów i wzmacnia spojówki. Tarta marchew jest wchłaniana optymalnie – dowodzą tego naukowcy ze Szwecji. Olej spożywczy wzmacnia transfuzję krwi. Dużo witaminy C znajduje się w zielonych liściach natki, które są dodawane do zup i sosu pesto. Świerza marchew jest dostępna przez cały rok, jest krucha i elastyczna. Marchew, która przechowywana jest zbyt długo posiada zielone końcówki. Marchewka zawinięta w wilgotną ściereczkę, przechowywana przez tydzień w lodówce zachowa swój aromat i elastyczność. Zimno spowalnia utratę witamin i beta-karotenu do 2 % dziennie (wg instytutu  Maxa Rubnera).

Pomidory

Pomidory są bardzo zdrowe. Czerwony barwnik likopen odmładza skórę i wzmacnia kości. Likopen lepiej wchłania się, jeśli nie zjadamy surowych pomidorów. Niestety, podczas gotowania obniża się poziom witaminy C – 29 % po godzinie gotowania – Uniwersytet Cornella w Nowym Jorku.
Sezon na pomidory trwa od lipca do września. Świeże pomidory wydzielają intensywny zapach. Pomidorom sprzyjają zacienione miejsca – od 2 do 16 stopni. Światło, ciepło i tlen niszczą witaminy. Pomidory należy przechowywać do 7 dni.

Cebula

Jest to cenny antyoksydant zawierający związki siaki, które działają, jak naturalny antybiotyk. Czerwony barwnik cebuli chroni przed cukrzycą i chorobami serca. Przy zakupie trzeba sprawdzić, czy skórka szeleści i czy nie ma na niej zielonych plam. Przechowywać w ciemnej, suchej piwnicy do roku. Aby zachować składniki odżywcze, cebulę obieramy i kroimy tuż prze jej spożyciem. Długie podgrzewanie cebuli niszczy składniki odżywcze, dlatego lepiej spożywać ją na surowo lub delikatnie podgotowaną.

Szpinak

Zawiera dużo wapnia dla stabilnych kości, dużo potas dla spokojnych nerwów. W lokalnych uprawach świeży szpinak rośnie od kwietnia do października. To liściaste warzywo należy blanszować przez maksymalnie dwie minuty, by nie zniszczyć cennych składników. Soczyste i chrupiące liście świeżego szpinaku przechowywać do dwóch dni w lodówce. Dobrą alternatywą jest też zamrożenie, a wtedy zostanie zachowana większość witamin.

ZAMÓW

Emma Lange blog

Emma Lange – portfolio
kontakt@emma-lange.pl