Jabłka

Pod skórką jabłka zawierają, mniej więcej, trzydzieści różnych minerałów. Regularne spożywanie jabłek zapobiega astmie. Witamina C w miąższu pozwala na przyswojenie żelaza, wzmacnia tkanki. Owoców nie należy obierać, ani gotować, gdyż niszczy to wszelkie witaminy. Jabłka można pokroić na grube kawałki – witamina C jest wytwarzana na powierzchni miąższu z udziałem tlenu i światła. Kawałki jabłka można zamrozić. Dzięki optymalnej technologii przechowywania w chłodni, jabłka są dostępne przez cały rok. Przechowywane poprawnie, zachowują do 20 procent witamin.

Truskawki

Dzięki zawartości witaminy C, przewyższają zalety zdrowotne cytryn i pomarańczy. 200 g truskawek zawiera dzienną porcję witaminy C, czyli 100 miligramów. Wyraźna korzyść uzyskiwana jest z truskawek rodzimych i sezonowych, czyli od maja do lipca. Najlepiej zjadać je zaraz po zerwaniu (w ciągu 24 h), ponieważ przechowywane tracą aromat. Truskawki szybko pleśnieją, tracą tlen i, wrażliwą na ciepło, witaminę C. Alternatywą są mrożone truskawki – zamrożone zachowują witaminy.

Morele

Spośród wszystkich rodzajów owoców, zawierają duże dawki witaminy A: 100 g moreli zawiera 1,6 mg beta karotenu, czyli cztery razy więcej niż śliwki. Wtórne związki fitochemiczne są częściowo przekształcane przez organizm w witaminę A i chronią go przed wolnymi rodnikami. Dojrzały owoc to ten, który poddaje się naciskowi palca. Rodzime morele można jadać od czerwca do sierpnia. Po czterech dniach przechowywania, tracą połowę witamin.

Biała kapusta

Kapusta jest dostępna przez cały rok, dostarcza dużo witaminy C i E. Po dwunastu minutach gotowania, ilość tych witamin maleje do 35%, zatem najlepiej spożywać ją na surowo. Białej kapusty nie trzeba myć, a wystarczy liście kapusty pokroić w drobne paseczki.
Pokrojona biała kapusta traci po jednej godzinie 26% witamin. Najlepiej wymieszać ją z octem i sokiem z cytryny, a to o połowę zmniejszy utratę witamin” – uniwersytet Maxa Rubnera.
Gdy kupujesz kapustę, to sprawdź czy nie ma na niej plam i dziur.
Kapustę należy przechowywać w lodówce, najlepiej w hermetycznym opakowaniu. Przechowujmy nie dłużej niż tydzień, ponieważ wtedy traci tylko 18 % witamin.

Ziemniaki

W 100 g ziemniaków znajduje się prawie 20 mg witaminy C. Świeże ziemniaki pachną ziemią i mają równomiernie rozłożony kolor żółto-brązowy.
Według Federalnego Centrum Żywienia obrane ziemniaki tracą 15% witamin. Lepszą opcją jest ugotowanie ziemniaków, ale w mundurkach w małej ilości wody. Ziemniaki mają miesięczny termin ważności, gdy są przechowywane w suchym miejscu. Według badań Uniwersytetu Maxa Rubnera ilość witaminy C w tym czasie zmniejsza się o 40%. Wyjątkowo zdrowe są ziemniaki od czerwca do października.

Ciąg dalszy nastąpi…

ZAMÓW

Emma Lange blog

Emma Lange – portfolio
kontakt@emma-lange.pl